kablan4

עיצוב דירת קבלן

כמו רבים אחרים בחרתם לקנות דירת קבלן. להחלטה זו יש יתרונות רבים וגם חסרונות וכמובן הרבה שלבים והחלטות שחשוב שתקחו בחשבון בכדי למקסם את הרכישה ולהשאיר לכם מספיק כסף לקנות כמה רהיטים.

1. חלוקת הדירה נכון, הדירה שלכם כבר מחולקת לחדרים ואזורים מוגדרים ע"י האדריכל של הקבלן ובתכנית הריהוט אפשר לראות את תכנון החדרים עם ריהוט בסיסי אבל אני ממליצה לבדוק האם החלוקה מתאימה לכם ולאורך חיים שלכם בצורה הטובה ביותר. לדוגמא, יכול להיות שע"י שינויים קטנים כמו הוספה/ הזזה של קיר אפשר לצור נישות אחסון או להגדיל טיפה את החדרים. אתם גם יכולים לוותר על שירותי האורחים אם הם פחות חשובים בעינכם ובכך להגדיל את הפ.אוכל או הסלון. דוגמא נוספת, ביחידת ההורים יש בד"כ חדר ארונות קטנטן, כי חדר ארונות זה מה שכולנו רוצים או יותר נכון רוצות אבל אם הוא קטן, צפוף ולא פרקטי כדאי להגדיל את חדר הרחצה ולהכניס ארון קיר גדול ומעוצב במקום. כדאי גם לבדוק האם הגודל והחלוקה של המטבח מתאימים לכם ועוד… כמובן שצריך לקחת בחשבון שכל שינוי מהתכנית המקורית של הדירה יכול לגרור אחריו שינויי נוספים ועלויות נוספות אךבכל זאת את השינויים הקונסטורקטיביים בקירות הפנים יש לבצע בזמן הבנייה ולא לאחר קבלת מפתח מכיוון ששינויים בקירות יצריכו שינויים בריצוף, דלתות וכו'.

2. מיקום נק' חשמל ותאורה- אחרי שסגרתם תכנית סופית לדירה אפשר לעבור למיקום נק' חשמל כדאי לבדוק כמה נק' מגיעות לכם ולנסות למקם אותן בצורה אידיאלית. חשוב שיהיו מספיק נק' חשמל בבית גם אם זה כרוך בהוספת נק' מעבר למה שמגיע לכם (אחכ תאלצו לאלתר ולהשתמש במפצלים וכבלים מאריכים וחבל). כשנגשים לתכנית תאורה מומלץ לחשוב על כיווני הדירה, אם היא מוארת או חשוכה ולפזר את התאורה בצורה שתאיר את כל הדירה. חשבו על מיקומי ההדלקות שיהיו נוחים ועל מפסקים מחליפים למשל, תכננו שבחדרי השינה שהתאורה הראשית תדלק גם מהכניסה וגם מליד המיטה וכו'. אפשר גם להוסיף תאורה דקורטיביות על הקירות שתמיד יוצרת אווירה נעימה וביתית. שלב זה הינו חשוב וקריטי לשימוש נח ופונקציונאלי בדירה אל תבחרו במיקומי הנק' תאורה והחשמל רק לפי מה שהקבלן מציע, חשבו באמת מה יהיה לכם נוח ויעיל.

3. בחירת אריחים וכלים סניטריים- לאחר מכן, תוכלו ללכת לחברות השונות איתן עובד הקבלן ולבחור אריחים וכלים סניטריים. ברוב המקרים תצטרכו להחליט על חברה אחת בה תבחרו את כל האריחים לריצוף וחיפוי החללים הרטובים ושאר האזורים בבית. אם הקבלן מעניק לכם רק אריחים פשוטים ואתם מעוניינים במראה מעוצב בחדרי הרחצה ניתן לקחת מהסטנדרט את האריחים הכלליים ולהוסיף להם אריחי דקור מעניינים לאזורים בולטים כגון מרכז מקלחון, מרכז אסלה, פסי דקור היקפיים לכל החדר וכו' (פסיפסים מתומחרים לפי יחידה ולכן הם יקרים גם בעלות שלהם וגם בעלות העבודה שהקבלן לוקח). את הריצוף בחדרי השינה ניתן לשדרג לפרקט שמכניס המון חום ותמיד נעים ללכת עליו יחפים. במקרה זה עדיף לבקש מהקבלן להנמיך את הריצוף בחדרים ב 1-1.5 ס"מ ואז כשיתקינו לכם את הפרקט גובה הרצפה ישאר זהה לשאר הבית.

4. בחירת מטבח- במקביל תוכלו לפנות לחברת המטבחים להתאמת המטבח לצרכים שלכם. חשבו על מקומות אחסון, משטחי עבודה, אי/דלפק ועוד. מבחינת החזיתות, ניתן לבחור בפורמייקה שהוא חומר זול יחסית, חזק ועמיד שע"י בחירה נכונה של צבע, קנטים וידיות יכול להפוך למטבח מאוד יפה. פולימר, שהוא חומר גמיש על בסיס פלסטיק שמיושם על הדלת באמצעות לחץ וואקום בחום, חזק ועמיד, בעל מראה חזית שלם ללא קנטים ומגיע במגוון צבעים. צבע בתנור, שהוא האופציה היקרה מבין השלושה אבל הוא מאפשר ידיות אינטגרליות, חזית אחידה ובחירת כל גוון ממניפת צבעים. כמובן שניתן לשדרג בהתאם לתקציב העומד לרשותכם, המטבח הינו האזור החשוב והעיקרי בדירה ויש לתת עליו את הדעת עד לפרטים הקטנים.

5. בחירות שונות- לאחר כל אלו יש לבצע בחירות שונות לגבי גוון הדלתות, גווני שיש, תריסי מיזוג, רובה ועוד. כל אלו משלימים את מראה הבית ומעניקים רבדים נוספים לאופיה של הדירה ופלטת הגוונים בה. כמובן שאת כל אלו יש לבחור בהתאמה לריצוף שנבחר, לכיווני האוויר והשמש בדירה (המשפיעים על הגוונים), לגוון המטבח שבחרתם ועוד. אחרי תהליך קבלת ההחלטות הרבות, אפשר לנוח מעט ולתת לקבלן לעבוד במרץ. מפעם לפעם תקבלו עדכון לגבי מצב הבנייה בבניין ובדירה ותוכלו לבקר בדירה לבדוק התקדמות ולוחות זמנים. חשוב לאחר כל שלב קריטי (חשמל, אינסטלציה, ריצוף וכו') לבקר בדירה ולעבור על התכניות מול הקיים ולבדוק כי התכנון בוצע כראוי ובהתאם למה שמופיע בתכניות.

6. צבע וטקסטורות קיר- לאחר קבלת המפתח אפשר להתחיל לחשוב על הצבעוניות של הדירה, אני ממליצה להוסיף צבע בקירות הדומננטים בכל חלל ע"י הוספת טפט, בריקים, צבע או טקסטורות קיר שונות. אל תחששו מצבע, הוא תמיד עושה עבודה טובה בלהאיר ולהעשיר את מראה הדירה, הוא זול יחסית ותמיד ניתן לשינוי. בחרו פלטת גוונים אהובה והרמונית שמשתלבת גם עם הבחירות הנוספות שעשיתם בדירה.

7. גבס- במידה ותרצו תכלו להוסיף הנמכות גבס לתאורה או נישות גבס לאחסון או לנוי אשר יהפכו את הדירה שלכם לקצת שונה מזו של השכנים וקצת יותר פרקטית.

8. ריהוט ונגרות- לאחר ההשקעה הכלכלית הרבה שנעשתה בדירה קשה לרהט דירה שלמה מאפס ולפעמים כדאי לעשות את התהליך בשלבים בכדי לא להתפשר על איכות ומראה הרהיטים. תחליטו על תקציב, חשבו איזה ריהוט יעבור איתכם לדירה החדשה ומה אתם חייבים לקנות, עשו סקר שוק, הסתובבו בחנויות שונות להשוואה ובחרו בריהוט המתאים לדירתכם מבחינת גודל, צבע וסגנון.

9. גופי תאורה- בכדי לא להעמיס על החלל, כשבוחרים גופי תאורה מומלץ לחשוב איפה רוצים למקם גופים פונקציונלים צמודי תקרה ואיפה רוצים לשים את הפוקוס ולמקם תאורה תלויה דקורטיבית. אל תשכחו להתחשב בגובה התקרה ובגודל החלל שלכם כדי שהגופים שתבחרו יתנו מספיק אור לדירה ולא יהיו נמוכים מידי. אפשר גם לשלב גופי תאורה עומדים וגופי תאורה שולחניים לסלון, פינות עבודה ושידות ליד מיטה.

10. טקסטיל ואקססוריז- אל תשכחו להוסיף שטיחים, וילונות וכריות לדירה כדי להכניס עוד רובד של חום וביתיות. אם קשה לכם להעיז בצבעים וטקסטורות ברהיטים ה"גדולים" זה המקום שלכם להתפרע, במקרה הכי גרוע, תחליפו את הציפה של הכרית.

בכל שלב רצוי להתייעץ עם מעצבת הפנים ולבדוק האם סך כל ההחלטות שהתקבלו באמת עובדות ביחד מבחינה ויזואלית ופונקציונאלית ובמקביל להיערך תקציבית לרכישות הבאות שאינן כלולות בסל אותו מציע הקבלן.