05

הום סטיילינג ועיצוב פנים למתחילים

הום סטיילינג מהווה חלק מעולם עיצוב הפנים, אך בניגוד לעיצוב פנים, אין צורך בשבירת קירות ושינוי החלל הפנימי. הום סטיילינג מתרכז במלאכת הריהוט, בחירת הצבעים, הטקסטילים, הווילונות, השטיחים, התאורה, חפצי נוי, מיצגי אומנות, האקססוריז וכו ליצירת מראה חדש ורענן שעונה לקונספט מסוים שגובש מראש.

ההבדלים בין הום סטיילינג לעיצוב פנים

  • המטרה: הום סטיילינג ישאף לשדרג ולרענן את העיצוב הקיים ולא תמיד לשנות אותו כליל. עיצוב פנים ישאף לשנות את הבית לחלוטין, ברוב הפעמים ע"י חלוקה מחדש של החלל.
  • אמצעים לשינוי: הום סטיילינג מתרכז בתכולת הבית ובשינוי הריהוט והפריטים הקיימים בשילוב עם פריטים משלימים וריהוט חדש. עיצוב פנים הוא תחום נרחב יותר שיכול לכלול בתוכו שבירת קירות, החלפת ריצוף, צביעה, בחירת ריהוט, שינוי מיקומי חלונות, בחירת תאורה ועוד.  
  • זמן: הום סטיילינג הוא הליך יחסית קצר שיכול להסתיים בתוך כמה שבועות. עבודת עיצוב פנים נרחבת יכולה לארוך מספר חודשים.
  • תקציב: התקציב של הום סטיילינג הוא קטן יותר שכן לא מדובר בשינוי ביסודות אלא יותר בריהוט ובפריטים השונים. התקציב לעיצוב פנים הוא גדול יותר ודורש משאבים כלכליים נרחבים
  • פונקציונאליות: הום סטיילינג עוסק בעיקר במראה חיצוני ובויזואליות. כמובן שבחירת ריהוט שימוקם בצורה נכונה ונוחה למשתמש וגם נעימה לעין היא תמיד שיקול. עיצוב פנים שם דגש חשוב ומהותי על הפרקטיות והפונקציונאליות ומתאים את העיצוב הויזואלי והאסתטי לכך.
  •  

עקרונות ההום סטיילינג

  • למקם מחדש את הריהוט בבית ולשלב פריטים חדשים שמשלימים אחד את השני בהרמוניה.
  • הכנסת צבעים חדשים לחלל באמצעות רהיטים, צבע לקירות ופריטים חדשים בבית.
  • העלמת אלמנטים במבנה (לדוגמא עמוד) או הבלטתם בטכניקות שונות.
  • ירידה לפרטים, חומרי גלם וגימורים קטנים שמשנים באופן ממוקד ומאפשרים לחלל להיראות חדש ושונה כמו פרזולים, שימוש בקרמיקות, פסיפסים וכו'.
  • חידוש הישן, לא חייבים לרכוש רהיטים חדשים, אפשר להשתמש במה שיש ולשדרג אותו. כיסא נדנדה ישן יכול להפוך לכיסא וינטג' מרהיב שיכול לקבוע את הטון העיצובי של החלל כולו.

התהליך

1. פגישת הכרות

השלב הראשון יהיה פגישת הכרות שתתקיים בבית הלקוח. במסגרתה יבחן המעצב את הבית כפי שהוא נראה היום, יקשיב לחזון העיצובי של הלקוח ויחד הם יחלו בגיבוש רעיונות להום סטיילינג החדש לבית.

2. גיבוש קונספט

לאחר הצעת הרעיונות האפשריים בוחרים בקונספט מסוים אותו מציגים על לוח השראה הכולל בתוכו גם פלטת צבעים. בשלב הקניות אנו נחזור אל לוח ההשראה ונבחר רהיטים בסגנון שמופיע בלוח ובהתאם לפלטת הצבעים שנבחרה. קונספט- הרעיון המרכזי העומד מאחורי העיצוב, ותפקידו לגרום לאדם המתבונן להבין מסר ברור. על הקונספט להעביר רגש, דעה, מידע ואולי אף ליצור דיאלוג.

3. פרוגרמה

במקביל למישור העיצובי המעצב עובד גם על הפן התכנוני פרוגרמה הינה הגדרת יעדים של מזמין העבודה בכדי לחיות בצורה הכי נכונה לו בביתו העתידי. 
הבית צריך למלא את הצרכים הפיזיים של הלקוח, מתוך אורח החיים, האופי והתרבות ממנה הוא בא.

4. מדידה וצילום החלל הקיים

כדי לדעת איזה גודל של ספה או שולחן פינת אוכל לקנות או כמה מקום יש לנו לספרייה אנו חייבים למדוד את הדירה. אם הדירה חדשה יחסית ואיננה עברה שיפוץ מסיבי אפשר להשתמש בתכניות הקיימות (בכל זאת מומלץ לוודא שהמידות נכונות) בנוסף, מומלץ לצלם את כל הדירה כדי שנוכל תמיד להיזכר במצב הקיים ולהתאים את העיצוב החדש לפריטים הקיימים בבית כגון ריצוף, מטבח, צבע הפרופילים של החלונות וכו…

5. תכנית העמדת ריהוט

מעבר לכך שהבית צריך להיות יפה הוא חייב להיות פרקטי ונוח לדיירים הספציפיים שגרים בו. תכנית העמדת ריהוט עונה על כל הצרכים של הלקוח שנכתבו בפרוגרמה ומציגה אותם בתכנית אחת בה מופיעים כל הרהיטים שהולכים להיות בבית במיקומם החדש.

6. תקציב

רצוי לשאול את הלקוחות מהו הסכום שהם מוכנים להשקיע בעבור הסטיילינג לבית ומה סדר העדיפויות שלהם. לפי הנתונים האלו אפשר להתחיל לבנות טבלת תקציב עם הערכת עלויות ואח"כ להזין בה את הנתונים הסופיים כדי שהלקוחות ידעו על מה הם הוציאו את כספם וכמה עלה כל התהליך.

7. מודל תלת מימדי

הכנת מודל תלת מימדי אינה בגדר חובה אבל הרבה פעמים היא יכולה להקל מאוד על התהליך גם של הלקוח וגם של המעצב מכיוון שקל מאוד לראות את מבנה החלל, גודל הרהיטים ושילובי החומרים במודל התלת מימדי.

8. רכישות וסידור הבית

אחרי שעברנו את כל השלב התכנוני וגיבשנו קונספט ברור ניתן לצאת לחנויות ולרכוש את הרהיטים והפריטים המשלימים עבור הבית. רוב הפעמים שלב הרכישות נמשך כמה ימים טובים

9. סידור הדירה

למרות שמדובר רק בהום סטיילינג בד"כ יש צורך גם בצביעת הדירה ובתיקונים קלים של הקירות. לאחר שהדירה מסודרת ושכל הפריטים מגיעים לבית המעצב מגיע (בד"כ עם בעל מקצוע) לארגן את כל הרהיטים בדירה, לקבוע מיקום תמונות ומדפים לארגן את האקססוריז ולדאוג שהדירה תהיה כפי שהלקוח רצה.